پژوهشگران ایرانی موفق به ضد آب کردن مصالح ساختمانی شدند تعداد بازدید: 3372 |

28 فروردین 92

به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، پژوهشگران با استفاده از کاتالیزور سبز و غیرخورنده هتروپلی اسید موفق به انجام فرآیندهای ضدآب کردن مصالح ساختمانی با بازده بسیار خوب شدند. محققان ایرانی در این فرآیند از نوع خاصی از پلیمر ارگانوسیلیکون در ابعاد نانو به عنوان پوشش ضد آب استفاده کردند و شرایط بهینه این فرآیند را با طراحی آزمایش به روش سل-ژل به دست آوردند.


محصولات ارگانو سیلیکون ماده اولیه تولید پوشش های ضدآب کننده مصالح ساختمانی هستند که در حضور اسید سولفوریک به عنوان کاتالیزور در صنعت تولید می شوند.

در این پروژه تحقیقاتی به دلیل مشکلات فراوان استفاده از این کاتالیزور مانند سمیت بالا، خورندگی، آلودگی محیط زیست و قابلیت بازیافت، استفاده از کاتالیزورهای جامد، سبز و سازگار با محیط زیست مورد توجه محققان قرار گرفته است .

پوشش های ساختمانی تولید شده در این پروژه آب را دفع می کنند و جذب کثیفی در آنها به حداقل رسیده است. همچنین این پوشش ها نمای ساختمان را در مقابل اشعه یو.وی (UV) مقاوم می کند و به علت نامرئی بودن پوشش ها می توان از آنها با حفظ زیبایی در محل های داخلی و خارجی بنا استفاده کرد .

دکتر فاطمه بامحرم از محققان این طرح در این مورد گفت: در این پروژه با انجام چند آزمایش استاندارد درصد رطوبت تمامی نمونه های ضدآب شده با محصولات پلیمر ارگانوسیلیکون به دست آمد. این نمونه ها بیش از 97 درصد آب گریزی از خود نشان دادند. کاتالیزور مورد استفاده در این پروژه کاملا پایدار، غیرخورنده، قابل بازیافت وغیرسمی است.

دکتر بامحرم که در سال 2011 و 2012 درفهرست دانشمندان بین المللی ISI قرار گرفته است ، یادآور شد : با استفاده از نتایج حاصل از این طرح می توان بتن، سیمان، بلوکه های سیمانی، ورقه های سیمانی سقف، ملات، موزاییک، انواع سنگ های طبیعی و مصنوعی، خاک، دوغاب، آجر، کاشی و محصولات سفالی را در برابر آب محافظت کرد و گامی موثر در جهت حفظ و نگه داری ظاهر ساختمان های نوساز برداشت.

 

 

دیدگاه (0)
به اشتراک بگذارید:


برچسبها : ،
security code

گالری تصاویر