حضور دانشجویان ما در نیروی دریایی ارتش تعداد بازدید: 3636 |

11 آذر 94

روز سه شنبه 10 آذر 94 تعدادی از دانشجویان پسر دانشگاه گیلان از دستاوردهای نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران بازدید به عمل آوردند.

بسم الله الرحمن الرحیم

اردوی علمی بسیج دانشجویی جهت بازدید دانشجویان از دستاوردهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی

این اردو قرار بود ساعت 8 صبح شروع شود و برنامه ریزی ها هم از ساعت 9 صبح در انزلی انجام شده بود،اما به لطف دانشگاه که حتی وسیله نقلیه هم در اختیار ما قرار نداد و هوا که مه غلیظی هم داشت ساعت 9 صبح تازه حرکت کردیم و ساعت 10صبح هم در مقر منطقه چهارم دریایی ارتش حضور داشتیم.

برنامه پیش بینی شده بازدید دانشجویان دانشگاه گیلان از ناوگان شمال و منطقه چهارم دریایی امام رضا(ع)

9الی 9:45 حضور در آمفی تئاتر ستاد فرماندهی جهت توجیه اطلاعاتی عملیاتی

9:45 الی 10:30 بازدید از ناوشکن ج.ا.ا دماوند

10:30 الی11:15 اعزام به دریا

11:15 الی 12 بازدید از موزه نظامی

12 الی13:30 اقامه نماز و صرف نهار

ولی با تاخیری که داشتیم کلا برنامه تغییر کرد.

در ابتدا امیر رضایی حداد، فرماندهی ناوگان شمال ومنطقه چهارم دریایی امام رضا(ع) ضمن عرض خوش آمد به دانشجویان دانشگاه گیلان به بیان نکاتی در مورد ارتباط ارتش و دانشگاه ها در ساختن ناوشکن های جدید اشار کرد. ایشون همچنین افزودند وابستگی به بیگانگان فقط باعث تحقیر می شد. اولین تحقیر ما در زمان پهلوی بود که ایران یک کشتی زمان جنگ جهانی اول را خریداری کرده بود و قرار بود از طریق تنگه ولگا وارد دریای خزر شود که با عدم اجازه روس ها مجبور شدن این کشتی را به خلیج فارس منتقل کند.

تنها ناوی که اجازه دادند وارد دریای خزر شود ناو شهسوار بود که نام امروزی آن حمزه است.

ما در سال 82 ناو گروهی را میخواستیم از خلیخ فارس وارد خزر کنیم و مانور مشترک با روس ها برگزار کنیم و ناو گروه را در خزر مستقر کنیم و تا دریای سرخ پیش رفتیم ولی روسیه نگذاشت از ولگا وارد خزر شویم و ناو گروه به خلیج فارس برگشت.

وقتی خبر این اتفاق به گوش مقام معظم رهبری رسید ایشون فرمودند که ناو ها رو حتی شده از خشکی وارد خزر کنید و رزمایش را انجام دهید .وقتی مسئولین گفتند که ما چنین امکاناتی نداریم، حضرت آقا فرمودند تکه تکه منتقل کنید گفتند که ما هم تکنولوژی و هم زمان چنین کاری رو نداریم. حضرت آقا فرمودند غیرت که دارید نگذارید شما رو تحقیر کنند و بروید بسازید.

و ما با همکاری دانشگاه ها و صنعت توانستیم ناو بسازیم و سومین ناو ساخته شده از نمونه خارجی آن هم بهتر بود و بعد از ان افتخار نیروی دریایی ارتش و نمایش این که ما میتوانیم و ما توانستیم ناو شکن جماران بود که باعث اوج اقتدار ایرانیان است.

ناو شکن دماوند هم هم کلاس ناو شکن جماران است که تنها ناو ایرانی حاضر در دریای خزر است.ناو شکن دماوند دارای خصوصیات رزم هوایی و رادار هوایی و پل پرواز است که تنها ناوی در دریای خزر است که امکان حمل بالگرد با خود را دارد که حتی روس ها هم چنین امکاناتی ندارند.

ایشون در ادامه به خصوصیات دریای خزر اشاره کردند و فرمودند که وسعت دریای خزر برابر است با وسعت مجموع خلیج فارس و دریای عمان.همچنین اشاره کردند که بیشترین عمق دریای خزر 1025 متر است که در حوزه ایران قرار دارد در حالی که عمیق ترین نقطه خلیج فارس به کمتر از110 متر میرسد.

ایشون در مورد حوزه نفتی البرز هم توضیحاتی دادند و فرمودند تمام مشکل همسایه ها با ما در دریای خزر بر سر همین حوزه نفتی است و تمام تلاش ما این است که به این حوزه نفتی برسیم و خدارو شکر که رسیدیم. عمق دریا در نقطه این حوزه نفتی 700 متر است و 800 متر هم حفاری کردیم و به نفت رسیدیم و چون تکنونولوزی استخراج در این عمق رو نداشتیم درب چاه ها را پلمپ کردیم .

بعد از سخنرانی امیر ساعت 11ونیم جهت بازدید از ناوشکن دماوند حرکت کردیم .به علت کم عمق شدن مسیر ورودی به ارتش، ناوشکن دماوند در اداره بنادر وکشتیرانی پهلو گرفته بود.

در ابتدا ناخدا حسنی فرماندهی ناوشکن دماوند توضیحاتی در مورد کلیات و اجزای تشکیل دهنده ناو رو بیان کردند. سپس دانشجویان به دو گروه تقسیم شدند و به سرپرستی دو نفر از متخصصان ناوشکن ازقسمت های مختلف ناو بازدید کردند.

سپس دانشجویان توسط دو ناوچه به دریا اعزام شدند و به مدت نیم ساعت به مشاهده زیبایی های دریا پرداختند.

بعد از اعزام به دریا، دانشجویان را به هتل البرز منتقل کردند و بعد از خواندن نماز و صرف نهار دانشجویان پای صحبت مهندس محمدی کارشناس وزارت دفاع در صنایع کشتی سازی شهید تمجیدی نشستند و با چگونگی ارتباط دانشجویان با وزارت دفاع آشنا شدند.

بعد از صحبت های مهندس محمدی، در ساعت 15 به سمت موزه نظامی نیروی دریایی ارتش حرکت کردیم و در آنجا کارشناس موزه در مورد چگونگی ساخته شدن موزه و قسمت های مختلف آن توضیحاتی را ارائه دادند و دانشجویان به بازدید از موزه پرداختند.

در ساعت16 نیز به سمت دانشگاه گیلان حرکت کردیم.

بازدید دانشجوها از ناوشکن دماوند (نمادی غرور آفرین از پیشرفت همه جانبه ی ارتش جمهوری اسلامی ایران، دومین ناوشکن ساخت ایران، پس از ناوشکن جماران)

بازدید از موزه ی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران(کاخ میان پشته سابق)